כתבות ולינקים

Share
 
קישור לכתבות הסלולר
 
 
 תקשורת סלולרית בזמן מבחן מאז ועד היום.
 
 
 
משנת 1995 ועד היום עברנו מהפכה בתחום התקשורת הקווית והסלולרית אשר שינתה את חיינו מקצה אל קצה.
 
בתחילת הדרך עסקנו בפיתוח מוצרים שונים בתחום מחשבי הכף יד+סלולר ואביזרים אשר פותחו ,יובאו על ידיינו והופצו דרך שותפים עיסקיים ברחבי הארץ.
 
תמיד היקפדנו להיות בחזית הטכנולוגיה ולהביא את המוצרים הכי חדשים לישראל לגייר אותם ולהפיצם לחברות הסלולר ורשתות השיווק.
 
מאמרים רבים שכתבנו בשנים הללו יכולים להעיד על הכיוון שאותו חזינו הרבה לפני כולם .
 
הרבה לפני כולם הישקענו במחשבי כף יד משולבי טלפון סלולרי והחזון הנ"ל יושם בתחילת שנות ה- 2000 וכיום כל מכשירי הסלולר משלובים בפונקציות המאפשרות לשלוח מיילים , לצלם תמונות לקבוע פגישות ולסנכרן אותם עם היומן במשרד, לצלם ולשלוח את התמונות במייל , לגלוש באינטרנט , לנווט ברחבי הארץ ובעולם , נגן MP3 /MP4 המאפשר להכסן ספריית שירים וסרטים ולצפות בהםבכל מקום.
בקרוב המכשירים יצויידו במקרן שיוכל להקרין את המידע והסרטים על הקיר באיכות ובגודל משביע רצון.
 
אין מחסום להיתפתחות התקשורתית ורעיונות דימיוניים מתממשים מידי יום.
 
מי היה מאמין לפני 12  שנים שהכל יכנם לטלפון הסלולרי של ימינו.
 
כשהבאנו ארצה את מכשיר ה- PDQ800 של חברת קוואלקום והתחלנו לשווק אותו באמצעות חברת פלאפון כולם חשבו שאנו משוגעים.
 
 

מחשבי הכף יד מתחילת דרכם

עבודה זו עוסקת בנושא כלי המידע. חלקה הראשון של העבודה עוסק בסיכומה של העבודה BEYOND THE PC   , ממנה התחלנו למעשה ועליה הייתה בנויה המצגת, כאשר בנוסף לסיכום העבודה, נביא גם את דעתנו האישית בנוגע לנושא.

חלקה השני של העבודה יעסוק בשני המכשירים בהם בחרנו להתמקד הן בעבודה והן במצגת: ה- PALM PILOT

 וה- PDQ  .

בחלקה השלישי והאחרון של העבודה נתמקד במתרחש בשוק הישראלי בכל הנוגע לשני מכשירים אלו, כאשר אנו בחרנו לנתח את הנעשה דרך מודל "מכלול השיווק" ולהתמקד בחברת כלנית כפי שיובא בהמשך.

בנוסף לשלושת החלקים שהוזכרו, ניתן למצוא בעבודה שני נספחים, כאשר הראשון כולל את המצגת שנעשתה בכיתה ובה נתונים רלוונטיים ואילו הנספח השני כולל קטעי עיתונות ופרסום הנוגעים לשני המכשירים בהם התמקדנו.

כולנו תקווה שהעבודה תימצא מרתקת ובעלת עניין כפי שאנו מצאנו את הנושא.
 

 

מעבר ל-PC:

מהפיכת כלי המידע

 

 

חלק ראשון

 

עבודה זו עוסקת במהפכת כלי המידע.

בפרק זה נסקור בתחילה את עקרי עבודתם של עמיתינו מביה"ס לניהול ע"ש קלוג, שבה נסתייענו, תוך שימת דגש על ההיסטוריה של כלי המידע, מגמות בהתפתחותם והשפעתם האפשרית על חיינו.

בהמשך הפרק אנו נבחן את הנקודות שהועלו, תוך התבוננות אישית וביקורתית.

תעשיית כלי המידע המלבלבת עומדת בפני תקופה של גידול דרמטי. כיוון הצמיחה וגודלה יוכתבו יותר ע"י צרכי השוק מאשר ע"י המגבלות הטכנולוגיות. בכדי "לעלות על גל" כלי המידע, ספקים יאלצו להעריך מחדש את דרישות הצרכן, תוך שימת דגש רב יותר על פשטות המוצר ונוחות השימוש בו.

לפני שאנו נכנסים לעומקו של הניתוח, ראשית עלינו להגדיר מהם כלי מידע.

הגדרה מקובלת לכלי-מידע (information appliance ) עשויה להיות: מכשיר המתמחה בפונקציות מבוססות מידע: ידע, עובדות, גרפיקות, תמונות, וידאו או קול. כלי מידע מתוכנן לבצע

פעולה ספציפית, כאשר מאפיין בולט של כלי המידע הוא ביכולתם לשתף ביניהם מידע.

 

התפתחות כלי המידע ונפילת ה- PC:

 

ה-PC הביתי תוכנן להיות כלי גמיש שיאפשר לצרכנים לבצע מגוון של פעולות במכשיר אחד, כשחברות כמו Dell ו Gateway צפו שה-PC  יהפוך למרכז המחשוב הביתי ויספק את כל פונקציות המחשוב החיוניות, החל בניהול היומן האישי  והכספים, דרך כתיבת מסמכים וניהול תמונות, וכלה במשחקים, גישה לאינטרנט וניהול דואר אלקטרוני.

באופן כללי, ניתן לומר שהשוק האמריקני קיבל את המחשב האישי כמכשיר ביתי חיוני.

למרות הפופולאריות הרבה של ה-PC , יש לו מספר מגרעות עבור הצרכנים. ה-PC שתוכנן במקור לשימושים משרדיים, עבר שינויים מינימאליים בלבד לצרכי השימוש הביתי, ולכן אינו מתאים לאורח החיים של מרבית הצרכנים. המגושמות שלו ואי הניידות, מגבילים אותו לחדר אחד בלבד בבית, מה שמקטין את סיכויי השימוש בו. גם מחשבים ניידים מוגבלים בצורך בנקודת חשמל ובגישה לאינטרנט בקרבת יד.  ובעוד הטלוויזיה קלה להפעלה ולשימוש, ה-PC יותר מורכב ומסובך לשימוש, ומצריך ידע ונסיון נרכש. בשל מורכבותו, צרכנים רבים משתמשים רק בחלק מצומצם מיכולותיו.

עמיתינו מביה"ס למנהל עסקים ע"ש Kellogg (להלן עמיתינו) סבורים שה-PC הביתי של היום , על גודלו, איטיותו, מורכבותו ומחירו, עתיד להיות מוחלף ע"י כלי מידע קטנים יותר, מהירים יותר, פשוטים יותר וזולים יותר. לדעתם, תעשיית ה-PC לא תפגע באופן משמעותי בטווח הקצר, אולם בטווח הארוך יותר, העתיד נראה עגום עבור תעשיית ה-PC.  בהמשך הפרק, אנחנו נתייחס להערכותיהם לגבי ה-PC.

 

יתרונות כלי המידע:    

 

כלי המידע  קטנים, מהירים, שימושיים וזולים מה-PC. הם מבוססים לרוב על פעולה אחת או על מספר פעולות הקשורות ביניהן. בשל הפונקציונליות הצרה יותר, מוצרים אלו פשוטים יותר מה-PC, מצריכים פחות ידע ונסיון מוקדם, ומאפשרים מהירות עיבוד גבוהה יותר מה-PC.  כלי המידע מאפשרים לצרכן להחליט אילו פעולות חשובות לו ביותר ובכך ליעל ולהוזיל את רכישתו, ללא צורך להשקיע כסף בטכנולוגיה שאינה מעניינת אותו.

 

 

בכלי המידע הצרכנים יזכו גם בממשקים חדשים, קלים יותר לתפעול.  התכנון יהיה פרו-צרכן, מותאם לאורח החיים של המשתמש ומכוון יותר לצרכים שלו.

 

ההיסטוריה של הטמעת מוצרים: 

 

אחת הסיבות העיקריות להצלחת מוצר בשוק הוא העיתוי. הטכנולוגיה צריכה להיות מוכנה באותו הזמן שבו הצרכנים מוכנים למוצר – התמזגות של חלון הטכנולוגיה וחלון השוק.

הבנת צרכיו של הצרכן, רצונותיו, ומאפייני השימוש שלו, מהווים נדבך חיוני בפיתוח מוצרים חדשים. אם לצרכנים יש צורך אמיתי בטכנולוגיה, אם המוצר מפשט פעולות מסויימות או הופך אותן לנעימות יותר, ואם הצרכנים יכולים להשתמש בטכנולוגיה ללא כל קושי, הרי ניתן להניח שהמוצר יצליח.

לצרכן הממוצע לא ממש אכפת מההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה. כל מה שמעניין אותו זה שימושיות המוצר וכיצד הוא ימלא צורך שלו.

 

קיימים שלושה תנאים מצטברים להצלחת מוצר: טכנולוגיה חזקה, שיווק אפקטיבי ושימת לב לנסיון המשתמשים.

התמקדות במשתמשים ובצרכיהם, במקום בטכנולוגיה, יובילו לטכנולוגיה שתשרת את המשתמש. הטכנולוגיה ממוקדת המשתמש, צריכה להיות בנויה מתשתית אמינה ופונקציונליות פשוטה.

במקרה של כלי המידע, יש ליצור מוצרים שיהיו ידידותיים ביותר למשתמש ושימושיים מספיק, בכדי לשכנע אנשים לשנות באופן מוחלט את הדרך בה ביצעו מטלות מסויימות.

 

טכנולוגיה עבור כלי המידע:

 

הטכנולוגיות השונות לכלי המידע כבר קיימות, בדרגה זו או אחרת, ולכן התפתחות תעשייה זו אינה נתונה למגבלות טכנולוגיות, אלא תלויה בעיקר בצרכי השוק ובמספר סוגיות אסטרטגיות. ההתפתחויות בשוק הם אלו שיניעו את התפתחות תעשיית כלי המידע.

קיימות מספר סוגיות טכנולוגיות עיקריות, שיחד עם גורמי השוק, יקבעו את התפתחות תעשיית כלי המידע:

תקנים (סטנדרטים) -   

 על כלי המידע לאמץ תקן ברור במספר חזיתות טכנולוגיות, ובעיקר בתחום התקשורת בין כלי המידע.

מטרת כלי המידע היא פשטות וגמישות, יחד עם אינטראקציה אוניברסלית. ולכן, תקן אוניברסלי להחלפת מידע הוא הכרחי  בהתפתחות תעשיית כלי המידע.

מפתחי אפליקציות ויצרני מכשירים יוצרים בריתות אסטרטגיות לצורך המשך הפיתוח סביב התקנים הרווחים והנפוצים. כתוצאה מכך, כניסת תקנים חדשים תלויה יותר ביכולות שיווקיות מאשר בעליונות טכנולוגית.

 

שלא כמו ב-PC, המאבק לא יהיה סביב התקנים של מערכת ההפעלה.  בתעשיית כלי המידע המאבקים הניטשים הם סביב פרוטוקולי התקשורת, הפורמטים של הממשקים, פיתוח התוכן ומבנה מעבר המידע. סטנדרטיזציה של פרוטוקולי התקשורת הכרחית, מאחר ויכולת התפעול בין המכשירים השונים חיונית לקיום כלי המידע "החכם". התהוותו של תקן אחיד תהיה איטית, בשל ההתמקדות של כלי מידע רבים בשווקי נישה מגוונים.

אם כך, התפתחות תקנים לכלי המידע מהווה תנאי מוקדם לשגשוג הקרב של תעשיית כלי המידע.

תשתיות -  

לתשתית יש תפקיד אינטגרלי ב"אמינות" של מסגרת העבודה.

במושג תשתית אנו מתכוונים למעשה לתקשורת העברת מידע כמו broadband וה wireless.

גידול במהירות הגישה לרשת יהפכו את כלי המידע ליותר שימושיים ופופולריים.

כיום מחשבים ניידים מצריכים חוטים ואפשרויות להתקשרות בכדי להכנס לאינטרנט. עם גישה לרשת ללא חוטים, כלי המידע יקסמו הרבה יותר לצרכנים.

 

 

מהירות חיבור גבוהה יותר תגדיל את אפשרויות השימוש ברשת במידה נכרת, מה שיצור גידול בביקוש למכשירים בעלי גישה לרשת ממיקומים שונים.

התשתית החדשה בבתים תכלול גישה לרשת, בפס רחב, מכל חדר, בדומה לתשתית החשמל הביתית.

צורה -  

מפתחי תכנים ואפליקציות יצטרכו להתחשב גם בצורת המוצר, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את הפשטות ואת המגבלות הפיזיות של המכשיר. יש להתחשב במרכיבי גודל ורזולוציה, וכן במכשירים הנלווים כגון מקלדת, מסך מגע, זיהוי קולי ועוד, אולם האתגר הוא במציאת האיזון בין הפשטות העיצובית לפונקציונליות האופטימלית.

בעוד שהטכנולוגיה תהיה זהה בין הספקים, התחרות והבידול של המוצרים יתמקדו במימדים של גודל, צבע ,

ניתקות (של מסך המקשים או מסך גדול יותר) ומשקל.

פרוטוקולי תקשורת -

מרכיב עקרי בכוחם של כלי המידע ובנוחיותם, מבוסס על קישורם למערכת משולבת.

פרוטוקולי התקשורת חיוניים לשכלול המידע ולהפצתו. כלי המידע יצטרכו פרוטוקולים שיזהו מידע, ימיינו אותו, יארגנו אותו, ויציגו מידע תחת האילוצים הספציפיים של המכשיר (גודל המסך, יכולת גרפית, מהירות עיבוד וכו`).

ההתמקדות במעבר המידע, ממקמת את נושא פרוטוקולי התקשורת במרכז התמונה.

להערכת עמיתינו, קיימות כבר קיום טכנולוגיות שמקרבות אותנו אל התגבשות תקן אחיד, כאשר עם הופעת ה-3G, יופיעו תקנים להעברה של נתונים, קול ווידאו ב-wireless, ומכיוון ומרבית כלי המידע יהיו wireless, ה-3G עשוי להיות התקן בפועל של תקשורת והעברת מידע.

תוכן -   

לכלי המידע, בהשוואה למחשבים האישיים, יש מגבלות גבוהות יותר בכל הנוגע למהירות העיבוד, לזכרון ולגורמי הצורה. אולם, עם הגידול בדרישות הצרכנים לשרותים מגוונים ועשירים יותר, פיתוח התוכן ואופן העברת יהיו מרכזיים בהתפתחות כלי המידע.

השילוב המלא של התוכן, פרוטוקולי התקשורת, מאפייני הצורה והתשתית, בסביבת כלי המידע , 

מסביר למעשה מדוע תחום כלי המידע לא התפתח עדיין מעבר לשלבים הראשוניים. אילוצי האינטגרציה והתשתית מגבילים כיום את ספקי התוכן.

 

יחד עם זאת, בריתות בין ספקי התוכן לבין יצרני המכשירים, יביא לסטנדרטיזציה  של מאפייני צורה כמו גודל המסך ורזולוציה, כאשר בהדרגה, ספקי התוכן ייצרו שיתופי פעולה ובריתות במטרה ליצור מספר אפיוני מפתח קבועים כמו תדירות השידור, רזולוציית המסך ועוד.

ללא הבנה של כמה קוסם יכול להיות התוכן בפס הרחב וב  wireless, הצרכנים לא מבינים מדוע הם צריכים את זה. יצרני התוכן צריכים לפתח תכנים שימושיים לכלי המידע, בכדי שהצרכנים יבינו את הדרכים בהן יכולים מכשירים אלו להשפיע על חייהם.

 

הופעת מגמות טכנולוגיות – פתרונות אפשריים:

 

עמיתינו מעריכים שיופיעו, קרוב לודאי, פיתוחי שוק מסויימים, שיאפשרו לספקי ההתקנים לספק אמינות ופונקציונליות עשירה, קישוריות רחבה בין פלטפורמות של כלי מידע, ולהציע את השרותים שלהם, המוצרים ןהיישומים במחירים סבירים.

בהנחה שכבר קיימת תשתית עם מהירות גבוהה ואמינות גבוהה, ושיתרחש השילוב בין פלטפורמות, הרי שהשלב ההגיוני הבא הוא פיתוח יישומים עתירי שימושים. לדוגמא, אפשרות לצפייה בסרט באורך מלא בטלפון נייד, או teleconference חי דרך הטלפון הנייד. כך גם לגבי משחקים אינטראקטיביים או מכשירים ביתיים שיוכלו לזהות פקודות קוליות. עמיתינו מקלוג צופים שעוד ב-2001 אנחנו נראה פיתוחים משמעותיים בתחום האפליקציות לכלי המידע.

 

 

 

הביקוש וההיצע:

 

אופק הביקוש:

 

כבר כיום קיימים בשוק ניצנים של כלי המידע החדשים, אולם מאחר ומדובר במכשירים חדשים יחסית, קשה להעריך כיצד יש לשווקם בשוק. קיימות מספר דרכים לסיווג כלי המידע: לפי דרכי השימוש במוצר, לפי מורכבות המוצר או לפי השפעת המוצר על חיי היומיום של המשתמש.

ניתוח מוצר על-פי השפעתו על חיי הצרכן מועיל, מאחר והוא עוזר לנו לצפות באיזו מידה אנו רואים עצמנו כמאמצים של המוצר.

הבעיה עם יתר הסיווגים היא בכך שלעתים קרובות המוצרים "נופלים" בין כמה קטגוריות, מה שעשוי להוביל לבלבול לגבי ייעודו של המוצר.

בשל כך, הוחלט לסווג את כלי המידע למספר קטגוריות, עפ"י הקריטריון של אופן השפעתם על חיי היומיום :

שיפור הניהול האישי -

כלי המידע העיקרי בקטגוריה זו הינו הפאלם פיילוט, שמחליף למעשה את הארגונית האישית.

הפאלם פיילוט השתפר משמעותית במהלך השנים, והוא מחליף מגוון רחב של צרכים ניהוליים אישיים, החל מהפאלם 3 ששימש רק כארגונית ניידת קטנה, בגודל כף יד, ועד הפאלם 7 שמאפשר גם חיבור לאינטרנט ללא כבלים.

התקנים אחרים שמאפשרים יעילות אדמניסטרטיבית אישית תוך שימוש בתקשורת כוללים:

Qubit web table המאפשר למשתמש לבדוק דואר אלקטרוני ולדפדף ברשת, ועוד מס` התקנים שמאפשרים גישה לאינטרנט או ניהול דואר אלקטרוני. כלי מידע מעניין נוסף הוא ה-blackberry, שמאפשר למשתמש לבצע מגוון של פעולות, החל מניהול דואר אלקטרוני וכלה במידע אודות מניות בזמן אמת.

שיפור מרחב העבודה -

קיימות מספר אפליקציות מידע שיוצרו על מנת ליצור יעילות ונוחות במרחב העבודה.

לדוגמא, כלי מידע חדש המאפשר לאיש עסקים, שרוצה להציג מצגת, להכנס לחדר הישיבות עם טלפון נייד בלבד. המצגת תישמר ברשת ובכדי להעלותה הוא פשוט יתקשר מהטלפון הנייד לכתובת ברשת ומשם זה יועבר על-פני המסך.

תרחיש זה יכול להתרחש גם באמצעות כלי מידע אחר (של HP), תוך שימוש באינפרה אדום.

מוצר נוסף הוא ה BadgePAD של HP. מכשיר זה יוצר "ישות דינמית" לכל משתמש המאפשר לו להתחבר למחשב או דואר אלקטרוני ללא צורך בסיסמה. המכשיר מזהה את המשתמש עפ"י קול או טביעת אצבע ואפילו מתזכר אותו לגבי משימות שעליו לבצע, הוא קטן דיו כדי להכניסו לארנק. כלי זה גם יאפשר למשתמש לבצע שיחות טלפון באמצעות הקול בלבד.

שיפור ניהול הבית –

הטכנולוגיה עבור חיבור רשת מלא בבית כבר קיימת. עם כלי המידע השונים, כל המכשירים בבית מחוברים לרשת ומאפשרים לבעל הבית לשלוט בבית מרחוק.

בזכות כל כלי המידע הביתיים, יכול בעל הבית לבדוק חיישנים, להדליק אורות או מכשירים בבית בזמן אמת, והמערכת תיידע אוטומטית את איש התחזוקה במקרה של תקלה.

כל המכשירים הביתיים יהיו "חכמים" וניהול הבית יהיה קל מתמיד.

בידור משופר -

כלי המידע הקיימים ואלו המיוצרים מביאים את הבידור לדרגה חדשה לחלוטין.

כלי המידע הקיימים יכולים לאחסן ולהשמיע מוסיקה שמורידים מהאינטרנט, לאחסן את ההופעות האהובות עליך, ולהכנס לרשת כדי לצפות בתמונות.

האפשרויות כוללות גם את העשרת חוויית הביקור במוזיאונים, תוך אפשרות לקבל מידע רב והסברים מיידיים על תערוכות או יצירות, וכן העשרה של חוויית השופינג, כאשר כלי המידע יכילו את פרוט הטעמים האישי של המשתמש ויאפשרו לו לקבל מידע על מוצר אותו הוא בוחן, וכן יכוונו אותו למוצר בו הוא עשוי להיות מעוניין.

 

שיפור הבריאות –

מדובר בהתקנים שישמשו כלי מידע עבור הרופאים ובכאלה שישמשו כמשגיחי בריאות. מוניטורים ממוחשבים יבנו בתוך שעונים, תכשיטים ובגדים, ויאבחנו שינויים במצב הבריאותי.

שיפור החינוך –

 תפקיד המורה המסורתי ישתנה. מרבית הלמידה תתבצע בעזרת "מורים" ממוחשבים, תוך אפשרות סריקת הרשת לצורך מציאת חומר רלבנטי.

תועלות תעבורה –

מפה המוצגת על לוח המכוונים ברכב תיידע את הנהג איפה הוא ומה הדרך הנוחה ביותר להגיע ליעדו. כלי המידע ברכב יוכל לעדכן את הנהג בנקודות עצירה מומלצות ובדיווחי תנועה שוטפים. גם הנוסע בתחבורה ציבורית יוכל לעקוב אחר מיקומו בכל רגע. באותה מידה יוכלו להתקבל גם נתונים מדוייקים לגבי המהירות, הדלק, עומס הטעינה וכו`.

 

אופק ההיצע:

 

"שחקנים" רבים שואפים לנתח שוק בתעשיית כלי המידע הפורחת- יצרני מוצרי חשמל מסורתיים, יצרני PC, וחברות סטרט-אפ חדשות, כולם משקיעים בשוק כלי המידע , תוך התבססות על התחזיות האופטימיות בנוגע לביקושים הצפויים.

קיימות מספר סוגיות מפתח בתחום כלי המידע:

הטכנולוגיה הפכה למוצר –

עם ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה, אלפי רעיונות של מוצרים ועיצובים נמצאים בתהליכי התפתחות שבעבר היו בלתי אפשריים. הטכנולוגיה נותנת כוח לחברה המייצרת, בעלת הפטנטים, ובעלת הטכנולוגיה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, היא הופכת במידה רבה  למוצר – הטכנולוגיה עצמה היא כבר לא יתרון תחרותי.

אין בכך כדי לומר שבעידן הפוסט PC הטכנולוגיה תאבד מערכה. קיימות הרבה אלטרנטיבות חדשות לחברות לשתף טכנולוגיה בפיתוח המוצר ללא צורך לפתח את הטכנולוגיה הראשונית בבית. חברות רבות יבחרו לרכוש רשיונות לשימוש בטכנולוגיה או ישתמשו בפלטפורמות פתוחות.

חברות שהתבססו על הטכנולוגיה הראשונית כיתרון תחרותי יאלצו להתאים עצמן לחוקי המשחק החדשים. התחרות תתמקד בנושאים לא טכנולוגים וגורמים אחרים יקבעו את פוטנציאל החברה להצלחה, כמו: מותגים, גודל, מהירות תגובה, שירות לקוחות ועיצוב המוצר.

המותגים ישלטו –

השוק ידרוש מותגים. כוחם של המותגים יהווה מרכיב חשוב בפוטנציאל של חברה להצליח. הצרכנים יעדיפו שמות מוכרים ואמינים על פני מוצרים לא ידועים.

גם לחברות בעלות שם בתחום מסוים, יהיה יתרון במוצרים מתחום אחר, כל עוד ומדובר באותו ענף...

יתרון לגודל –

לחברות סטארט-אפ קטנות, שנוגסות בנתח השוק, יהיה חסרון ברור לעומת החברות הגדולות.

החברות הגדולות יוכלו להגדיל את מאמצי הפעולה כתגובה למוצר מוצלח, שלא כמו החברות הקטנות שיאבקו על מנת להגדיל יכולות במהירות.

חשיבות מהירות התגובה –

לחברות הראשונות שנעות במהירות לדומיננטיות בתחום ולשליטה בנתח שוק יהיה יתרון, ובמיוחד לאלו שיכולות ליצור תקנים.

 

 

 

 

עיצוב המוצר ושרות הלקוחות - 

לעיצוב במוצר ולשירות הלקוחות חשיבות רבה בבחינת ההצלחה של  "שחקנים" בשוק זה.

עם צניחת מחירי כלי המידע , הצרכנים ישימו דגש רב על אספקטים של המוצר כמו עיצובו.

כאשר המחיר יקר, הדגש אינו על עיצוב המוצר אלא על תועלותיו, אולם ככל שהמחיר יורד , חשיבותו של עיצוב המוצר בתהליך הרכישה גדלה.

בנוסף, גם לשירות הלקוחות יהיה תפקיד חיוני בתהליך קידום המוצרים.

 

"השחקנים":

 

יצרני מוצרי החשמל –

ליצרנים אלו יתרון בשוק זה תודות ללויאליות ארוכת שנים של הלקוחות, ולחוזק המותגים.

יצרני ה-PC והקמעוניים

עבור יצרני ה-PC שוק כלי המידע שונה מהמודל העסקי המסורתי. שוק זה מאיים על יצרני ה-PC בטווח הארוך, ודורש שינוי דרסטי בדרכי הפעולה, אם הם מתכננים תחרות רצינית.

HP ו Apple  יעשו קרוב לודאי מעבר מוצלח אל שוק כלי המידע, בעוד שרשתות קמעוניות כמו Dell ו Gateway יחפשו שווקים אחרים כדי להבטיח צמיחה, אולם כרשתות קמעוניות, ניתן להניח ששתי החברות נכנסות לשוק אטרקטיבי זה.

הטלפונים הסלולריים –

לחברות הטלפונים הסלולרים יתרון גדול בשוק זה, בשל נאמנות הצרכן ואמונו.

יצרני הטלפונים הסלולריים מיוצבים באופן מרשים ביותר בשוק זה.

יתרון תחרותי חזק הוא שהצרכנים כבר השלימו עם נשיאת הטלפון הסלולרי ויבינו בקלות את המאפיינים הנוספים.

"שחקני" הטכנולוגיה –

לספקי חומרה ותוכנה כמו Microsoft ו Intel יש עניין בשוק החדש. שתי החברות עשויות לשתף פעולה בכדי לאחד אינטרסים בשוק כלי המידע.

סטארט-אפים –

בעוד שלחלק מחברות הסטארט-אפ היתה כניסה מרשימה לשוק,  סטארט-אפים חדשים יתמודדו מול תחרות קשה, כאשר יש להם חסרון בהכרה במותג ובגודל, החשובים להחדרת מוצר לשוק.

תחזית לאופק הספקים בשוק –

ניתן לצפות שה"שחקנים" השונים בשוק ירכשו חברות סטארט-אפ קטנות. בנוסף , חברות רבות ייצרו בריתות ושיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות אחרות. חברות סטארט אפ קטנות , שפיתחו טכנולוגיה ייחודית, יחפשו "שחקנים" גדולים יותר, שיעזרו להם להביא את המוצר לשוק בעיתוי הנכון.

 

חיזוי הצלחת מוצר והערכת המוצרים:

כלי המידע שיצליחו הם אלו שיענו על מספר קריטריונים: טכנולוגיה חזקה, שיווק אפקטיבי ושימת לב לניסיון הצרכן.

יחד עם זאת, יש לזכור שהצלחת מוצר תלויה גם בגב הפיננסי של היצרן, בכלכלה בריאה שתומכת בטכנולוגיה ובגישה שיווקית שמבוצעת היטב.

מפתח להצלחת מוצר טמון גם ביכולת של הצרכן להבין את מטרת המוצר ואת אפשרויות השימוש בו. בנוסף, יש להתייחס גם ליכולת הצרכנים להסתגל לחידושים.

אלו שמאמצים שינויים באופן מהיר, הם אלו שייקחו מוצרים מורכבים יותר, אולם זה ייקח הרבה יותר זמן לאלו שלא מאמצים שינויים בכזו תדירות.

 

 

מכאן ניתן להבין, שמוצרים פחות מורכבים יאומצו מהר יותר ע"י כלל הצרכנים.

בכל מקרה, מוצרים יפותחו עבור שתי הקבוצות הללו, מוצרים קלים להפעלה כמו מצלמה דיגיטלית ומוצרים מורכבים יותר כמו PDA עם כניסה לרשת, כאשר בשוק יהיה מקום לכל מגוון המוצרים.

 

השפעת כלי המידע:

 

השפעה חברתית:

 

הגישה החופשית למידע תחלוש על כל תחומי החיים, ולכלי המידע יש פוטנציאל לשינוי יסודי של התנהגות חברתית.

 

 

הגדלת הנגישות: "אתה יכול לברוח, אבל אתה לא יכול להתחבא" –

היות והרבה כלי מידע תוכננו לניידות אלחוטית, אנשים יהיו יותר ויותר ניתנים להשגה.

הגדלת הנגישות עשויה לעזור למעביד, שיוכל להיות בקשר מתמיד עם עובדיו, אולם היא עלולה לטשטש את הגבולות בין החיים הפרטיים והעבודה, כאשר לאנשים תהיה גישה למשרד גם כשיהיה רחוק.

התקשורת התמידית עם האחר, והחיבור למידע ללא גבולות, ישנו את יחסי האנוש היומיומיים.

החיים המורכבים : "מה לגבי הימים הטובים ההם?" –

התפעול היומי הפשוט עשוי להתחלף בגרסה אלקטרונית.

אנשים אמנם יעריכו את כל האפשרויות שהביאו כלי המידע, אולם עם הטכנולוגיה החדשה תהיה גם עליה במתיחות, בשל הגידול במורכבות החיים.

תהיה לנו יותר שליטה על דברים שלא דאגנו להם בעבר, מה שעשוי לסבך אפילו משימות פשוטות כמו הוצאת הכלב החוצה או פתיחת חלון ביום חורפי.

האביזרים שלנו הם גם החברים שלנו -

כאשר אנשים יתחילו להשתמש בכלי המידע בשימוש יומיומי, הם יחלו להקשר לאביזרים ולפתח כלפיהם חיבה.

יהיה דגש על יצירת דמות לאביזר בהתאם לפונקציות שיוכל לבצע.

חברות שיעברו לייצר מוצרים עם אופי ואישיות עשויות להצליח ביצירת נאמנות לקוח לטווח הארוך.

הפרדה דיגיטלית –

השפעה שלילית עיקרית משגשוג כלי המידע עשויה להיות התפתחותו של קרע חברתי.

למרות ירידת מחירי כלי המידע , עדין יהיו בתי אב רבים שלא יוכלו להרשות לעצמם להחזיק בכלי מידע, והפער בינם לבין מחזיקי כלי המידע ילך ויגדל. למשפחות אלו יהיה חסרון בולט בחברה שגדלה על טכנולוגיה.

 

מגמות השוק בכלי המידע:

 

לכלי המידע יש לא רק את הפוטנציאל להשפיע על יחסי אנוש ועל קשרים בין אישיים, אלא גם את היכולת להשפיע על מספר שינויים בשוק.

צינורות שיווק חדשים –

יהיו שינויים בצינורות השיווק המסורתיים ברשתות הקמעוניות. הלקוחות ייהנו מהדגמות וניסויים במוצרים החדשים על מנת להקל עליהם את תהליך הבחירה.

בנוסף, נפח השירותים והתיקונים יקטן, מאחר ומחיר החלפת המכשיר כולו עשוי לעלות פחות מאותם שירותים ותיקונים.

מודל תימחור אלטרנטיבי –

לספקי כלי המידע יהיו מספר אפשרויות תמחור בכדי לספק דרישות של כל צרכן לגופו, כמו האפשרות לתת מוצר בחינם תמורת חוזה לשירות מסוים (בדומה לנעשה עם הטלפונים הסלולרים). מדיניות כזו עשויה לסייע לצרכנים אשר אינם רוצים להשקיע ברכישת המכשיר באופן ממשי.  אפשרות אחרת היא של מסירת כלי המידע בחינם, תמורת התחייבות הצרכן לקבל כמות מסוימת של פרסום במכשיר.

מודלים אלו, עשויים לסייע לצרכן לקבל החלטה על רכישת המכשיר, עם מינימום סיכון.

 

הדגשת הפשטות –

עם התפתחות הטכנולוגיה, הצרכנים יצטרכו ללמוד את המערכת המורכבת על מנת ליהנות מהמגוון הרחב של הפונקציות.

דבר זה עלול להגדיל את הפערים בחברה, כאשר צרכנים טכנולוגים ידעו איך להשתמש בכלים אלו, בזמן שחלק מהאנשים ישקעו בדיכאון מהתסבוכת הטכנולוגית.

היצרנים יאלצו להקטין את מורכבות השימוש, כשהמוצר יצטרך "ללמוד" את הצרכן (במקום התהליך ההפוך).

כוחם של הצרכנים –

השינוי הכלכלי החשוב העשוי לקרות כתוצאה מהתפתחות כלי המידע, הוא הגידול בתמחור דינמי.

כל עוד המחירים קבועים, הכוח נמצא בידי היצרן והחנויות, אולם דינמיות במחירים מאפשרת מחיר אפקטיבי למוצר מסוים, בנקודת זמן מסוימת, ובכך מעבירה את הכוח אל הצרכן.

גם בעזרת מכשירי המידע יוכל המשתמש לקבל את המחיר הטוב ביותר לאותו המוצר, תוך יכולת להתעדכן במחיר הקיים בנקודות מכירה אחרות, וכך להשיג את העסקה האופטימלית.

 

העתיד:

 

"עד 2009 המחשבים ימצאו בבגדינו, עד 2019 הם יוחבאו בגופינו, ועד 2099 בינת האדם והמחשבים יתמזגו" (קורזווייל 1999).

כאשר לדעת עמיתינו, קרוב לודאי שהערכות אלו שמרניות.

 

בעמודים הקרובים נבחן מספר סוגיות שהועלו בעבודה ושברצוננו להתייחס אליהם. 

 
 

מעבר ל- PC – בחינת התיזה בראיה אישית-ביקורתית.

 

בשלהי הרבעון האחרון של שנת 2000, הפגינו מניותיהן של חברות המחשבים האישיים ויצרני המעבדים למחשבים אישיים (ה-PC) חולשה רבה, כאשר הסיבה היא תחזיות מתונות לגבי הגידול במספר ה-PC שיימכרו ברבעון האחרון של המאה ה-20. כאשר הופצו תחזיות אלה, שבישרו על עלייה "מתונה" של פחות מ 20% לעומת הרבעון המקביל ב-1999, געש שוק המניות, והתחזקו הקריאות לגבי מותו של    ה-PC.  האומנם?

קיימות מס` הערכות לגבי גודלו הפוטנציאלי של שוק כלי המידע, והאם כלי המידע יביאו למותו בטרם עת של ה-PC, ולמעשה לקיצו של עידן ה- PC .

תפיסה אחת היא שיכולותיהם של כלי המידע יביאו את האינטרנט לבתים נטולי PC.

תפיסה זאת נראית מוטעית, כפי שמראה הטבלה שלפנינו (מובא במקור מתוך ניתוח שוק של Parks      Associates בארה"ב, 2000):